دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

زایمان سزارین؛ چرا نه؟

  • کد خبر: ۱۹۳۹۹۶
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
زایمان سزارین؛ چرا نه؟
یک متخصص زنان و فلوشیپ پریناتولوژی در مشهد درخصوص عوارض زایمان سزارین توضیحاتی ارائه کرد و علت تأکید بر زایمان طبیعی را تشریح کرد.

حورا موسوی‌واحد، در خصوص تأکید بر زایمان طبیعی توسط سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، اظهار کرد: توصیه‌ها مبنی بر کاهش سزارین از جانب وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت است که تا حد امکان و در صورتی که مادر و جنین آسیب نبینند زایمان به صورت طبیعی باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که علت ترویج زایمان طبیعی چیست و سزارین چه عوارضی دارد، بیان کرد: زایمان طبیعی یک پاسخ طبیعی و فیزیولوژیک بدن به اتمام دوران بارداری است. همان‌گونه که حاملگی بدون دخالت مادر سپری می‌شود و صرفاً باید اقدامات درمانی، مصرف مکمل و... داشته باشد، حاملگی به طور خودکار ادامه پیدا می‌کند؛ زمانی که دوران بارداری به پایان رسید فرایند شروع انقباضات رحمی و شروع زایمان اتفاق می‌افتد.

مغایرت آمار سزارین کشور با آمار سازمان جهانی بهداشت

این متخصص زنان و فلوشیپ پریناتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تشریح آمار‌های جهانی پرداخت و گفت: طبق آمار و بررسی‌های علمی دنیا حدود ۱۵درصد بانوانی که حاملگی اول  خود را تجربه می‌کنند، نیاز به زایمان سزارین دارند که مادر و نوزاد هردو سالم باشند و میزان نرمال سزارین در حاملگی اول ۱۵درصد است، اما در کشور ما میزان سزارین بیش از این آمار است و طبق آخرین آمار کشور، نزدیک به ۵۶درصد زایمان‌ها در سطح کشور به صورت سزارین انجام می‌شود در حالی که با میزان نرمالی که سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند، مغایرت دارد؛ بنابراین میزان سزارین در کشور ما نسبت به آمار جهانی افزایش یافته است و ۳ برابر نرمال آمار جهانی است.

موسوی‌واحد در ادامه تأکید کرد: باید اصلاح روند‌های فرهنگی و اصلاح تفکر مادران باردار صورت بگیرد، همچنین اصلاح فرایند بهداشتی و آموزشی مادران انجام شود کما اینکه باید در زمینه خدمات بیمه‌ای نیز تغییراتی صورت بگیرد که همه این عوامل در کنار یکدیگر آمار سزارین را به میزان مطلوب سازمان جهانی و وزارت بهداشت برساند. وزارت بهداشت تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه داشته است.

زایمان سزارین؛ چرا نه؟

وی درخصوص عوارض زایمان سزارین، اظهار کرد: مهم‌ترین علت تأکید بر کاهش زایمان سزارین عوارض آن است، زمانی که سزارین صورت گرفته و شکم باز می‌شود، ارگان‌های دیگری مانند مثانه، روده، عروق خونی و اعصاب اطراف رحم وجود دارند که امکان آسیب‌دیدگی آنان هنگام سزارین وجود دارد.

متخصص زنان و فلوشیپ پریناتولوژی ادامه داد: یکی دیگر از عوارض سزارین عوارض مرتبط با بی‌هوشی است به ویژه اگر بی‌هوشی به صورت عمومی صورت بگیرد دارو‌ها می‌تواند از جفت عبور کرده و قبل از اینکه نوزاد متولد شود دارو به نوزاد رسیده و با مشکلات تنفسی متولد شود که نیاز به چند روز مراقبت ویژه در بخش نوزادان داشته باشد.

موسوی‌واحد درخصوص تأثیر عوارض زایمان سزارین در آینده مادر، بیان کرد: زمانی که مادری تحت عمل سزارین قرار می‌گیرد برای جراحی‌های بعدی شکمی که به هر دلیلی صورت بگیرد ممکن است دچار مشکلاتی از جمله چسبندگی داخل شکمی شود که اثر جراحی قبلی و ترمیم بافتی است و ممکن است جراحی‌های بعدی مشکل‌ساز باشد.

وی افزود: بانوانی که تمایل دارند فرزندان بیشتری داشته باشند در صورتی که زایمان آنان طبیعی باشد می‌توانند تعداد فرزندان بیشتری داشته باشند، اما کسی که زایمان سزارین دارد، هرچقدر تعداد سزارین بیشتر شود ریسک عوارض، خون‌ریزی، عفونت و چسبندگی بیشتر خواهد بود و سزارین‌های بعدی با عوارض بیشتری همراه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: زمان بهبودی و نقاهت مادری که تحت عمل سزارین قرار می‌گیرد نسبت به مادری که زایمان طبیعی داشته بیشتر خواهد بود و طی مدت یک تا دو هفته به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد، کما اینکه کسانی که به طور طبیعی زایمان می‌‎کنند در شرایط مطلوبی به زندگی و کار عادی خود برمی‌گردند.

موسوی‌واحد با بیان اینکه شانس عفونت‌های بعدی در فردی که سزارین کرده بیشتر از طبیعی است، گفت: تأکید مراجع علمی، سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت بر زایمان طبیعی تا حدی است که به مادر و جنین آسیبی نرسد  و در صورت ضرورت مادر باید تحت عمل سزارین قرار بگیرد، علاوه بر اینکه باید ترس از زایمان طبیعی در مادران کاهش یابد و سیاستگذاری بیمارستان‌ها، استفاده از روش‌های پیشرفته و بی‌حسی موضعی برای کاهش درد زایمان به کار گرفته شود که مادران تمایل بیشتری برای زایمان طبیعی داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->